System Obiegu Dokumentów eKancelaria
Wraz z internetowym systemem obsługi obywatela
Informacje o produkcie
Wprowadzenie
Rosnące wymagania stawiane polskim urzędom, w zakresie świadczenia usług publicznych drogą elektroniczną sprawia, że wprowadzenie wewnętrznego systemu obiegu dokumentów (wraz z archiwum dokumentów elektronicznych) oraz systemu informatycznego do obsługi interesanta drogą elektroniczną staje się koniecznością.
Centralną częścią rozwiązania oferowanego przez ZETO Koszalin jest system obiegu dokumentów eKancelaria. Wprowadzenie systemu obiegu dokumentów prowadzi do większej przejrzystości funkcjonowania urzędu, związanej z ustrukturyzowaniem sposobu przyjmowania i wysyłania korespondencji, prowadzenia spraw, archiwizacji dokumentów (w tym dokumentów elektronicznych). System daje kierownictwu urzędu możliwość wprowadzenia szczegółowych procedur kontrolnych związanych z wydajnością załatwiania spraw przez poszczególne jednostki organizacyjne i poszczególnych pracowników, kontrolę terminowości prowadzenia spraw, pism, itd.
System pozwala na pracę zarówno z dokumentami tradycyjnymi, jak i elektronicznymi, umożliwiając szybki dostęp do archiwizowanych zasobów.
System eKancelaria współpracuje z systemem eUrządKAN realizującym kompleksową obsługę interesanta w urzędach administracji publicznej z wykorzystaniem dokumentów elektronicznych oraz Internetu jako kanału komunikacji i wymiany danych, umożliwiając spełnienie przez urząd wymagań prawnych. System eUrządKAN realizuje funkcję internetowej (elektronicznej) skrzynki podawczej i generuje Urzędowe Poświadczenie Odbioru (za pośrednictwem HSM), implementuje podpis elektroniczny w korespondencji urzędowej oraz umożliwia dostarczenie interesantom odpowiedzi w wersji elektronicznej.
Alternatywnie system eKancelaria zapewni urzędowi integracje z platformą ePUAP w zakresie przeglądania i archiwizowania dokumentów elektronicznych otrzymanych tą drogą.
Kompleksowość rozwiązań
Cechą wyróżniającą system eKancelaria jest jego kompleksowość i powiązanie z innymi systemami używanymi w urzędzie. System eKancelaria może współpracować z systemem eUrządKAN realizującym kompleksową obsługę interesanta drogą elektroniczną, jest zintegrowany z systemem BIP oferowanym przez ZETO Koszalin zapewniając automatyczny proces upublicznienia informacji (zgodnie z ustawą o dostępie do informacji publicznej), zapewnia również integrację z systemem ePUAP.
RYSUNEK nr 1 - Kompleksowość systemu.
System posiada moduł archiwizacji danych i dokumentów elektronicznych, posiada funkcjonalność w zakresie poczty elektronicznej, obsługuje podpis elektroniczny, współpracuje z urządzeniami zewnętrznymi takimi jak skanery dokumentowe, maszyny wielofunkcyjne (drukujące, skanujące), czytniki kart elektronicznych, może zapewnić funkcjonalność work flow w zakresie definiowania procedur obiegu oraz obsługi obiegu dokumentów w funkcjach systemu.
System eKancelaria – dane techniczne
Podstawowe parametry techniczne systemu
– Internet Explorer (w. 7.0 lub nowszą)
– Mozilla Firefox (w. 3.6.15 lub nowszą)
– Google Chrome (w.2.0 lub nowszą)
z zainstalowanym Java Runtime Environment 1.6 oraz przeglądarką plików PDF, np. Acrobat Reader
Zastosowana technologia zapewnia niższe koszty zakupu dzięki zastosowaniu narzędzi OpenSource. Dzięki zastosowaniu technologii internetowej brak jest konieczności instalowania systemu po stronie użytkownika (logika działania aplikacji znajduje się w jednym miejscu po stronie serwera) dzięki czemu znacząco niższe są koszty wdrożenia i utrzymania systemu. Dostęp do systemu możliwy jest z dowolnego miejsca – wystarczy połączenie z Internetem.
RYSUNEK nr 2 - budowa systemu
Bezpieczeństwo systemu
(zasoby serwera plików będą nienaruszalne, użytkownicy będą pracować wyłącznie na kopiach dokumentów, a w momencie przekazania pliku na serwer tworzona będzie nowa wersja pliku)
Wymagania sprzętowe serwera
- zalecane dyski SAS pracujące w RAID5
System eKancelaria – zgodność ze stanem prawnym
System eKancelaria realizuje funkcje dotyczące obiegu elektronicznego dokumentów, spełniając wszystkie obowiązujące wymagania prawne w tym zakresie, m.in.:
System eKancelaria – szczegółowa funkcjonalność
l Definiowanie użytkowników aplikacji oraz przypisywanie im uprawnień do poszczególnych funkcji obsługi systemu, komórek organizacyjnych i innych.
l Definiowanie/zmiana haseł użytkowników.
l Dziennik zdarzeń zapisujący informacje związane z udanymi i nieudanymi próbami logowania do systemu oraz operacjami wykonywanymi w systemie z możliwością śledzenia informacji zapisanych w dzienniku.
l Mechanizm blokowania i odblokowywania kont przez administratora.
l Definiowanie grup użytkowników.
l Definiowanie wielopoziomowej struktury organizacyjnej.
l Obsługa słowników systemu.
l Ewidencjowanie zastępstw pracowników.
l Możliwość przeglądania zalogowanych użytkowników.
l Możliwość przesyłania komunikatów dla użytkowników.
l Rejestrowanie pism wpływających do różnych zdefiniowanych rejestrów korespondencji przychodzącej.
l Tworzenie bazy klientów przy rejestracji pisma.
l Klasyfikowanie pism według zdefiniowanego przez użytkownika w słowniku typów pism.
l Dołączanie treści dokumentów korespondencji przychodzącej w formie elektronicznej.
l Drukowanie potwierdzeń przyjęcia pism.
l Wielopoziomowe dekretowanie i przekazywanie pism do podległych komórek organizacyjnych i pracowników.
l Umożliwienie zwrotu niewłaściwie zadekretowanej i przekazanej korespondencji.
l Dekretowanie i przekazywanie kopii pism kierowanych do wiadomości pracowników i komórek organizacyjnych.
l Dołączanie do pisma dyspozycji kierownictwa, odnośnie sposobu postępowania z dokumentem.
l Śledzenie historii pisma od momentu zarejestrowania go w systemie oraz drogi obiegu pomiędzy komórkami organizacyjnymi i pracownikami urzędu. Wydruk raportu z historii operacji pisma.
l Przeszukiwanie dokumentów korespondencji przychodzącej według różnych kryteriów podanych przez użytkownika (w tym też po treści dołączonych załączników).
l Raporty dotyczące korespondencji przychodzącej.
l Możliwość usuwania (anulowania) pism.
l Rejestrowanie pism wychodzących przygotowanych przez pracowników wydziałów merytorycznych lub zaewidencjonowanych przez kancelarię bądź sekretariat
l Dołączanie treści dokumentów korespondencji wychodzącej w formie elektronicznej.
l Tworzenie bazy klientów przy rejestracji pisma.
l Wprowadzanie informacji o osobie podpisującej/akceptującej pismo.
l Umieszczanie wielu pism w jednej kopercie do wysłania lub dzielenie przesyłki na wiele kopert.
l Możliwość wysyłki pisma do wielu adresatów.
l Wysyłka korespondencji z wartościowaniem (określanie kosztów wysyłki, typu przesyłki) lub bez wartościowania (bez określenia kosztów wysyłki).
l Śledzenie historii pisma od momentu przygotowania go do wysłania, aż do faktycznego wysłania z jednostki. Wydruk raportu z historii operacji pisma.
l Możliwość odnotowywania zwrotu wysłanego pisma.
l Przeszukiwanie dokumentów korespondencji wychodzącej według różnych kryteriów podanych przez użytkownika (w tym też po treści dołączonych załączników).
l Generowanie zestawienia korespondencji wysyłanej w postaci pocztowej książki nadawczej.
l Raporty dotyczące korespondencji wychodzącej.
l Rejestrowanie spraw w oparciu o pisma wpływające do jednostki oraz pisma wychodzące.
l Automatyczna numeracja spraw według zdefiniowanej struktury znaku sprawy.
l Dostępność „ręcznego” nadawania numeru sprawy.
l Numerowanie kolejności pism w określonej sprawie.
l Klasyfikowanie spraw zgodnie z rzeczowym wykazem akt.
l Modyfikowanie oraz rozbudowywanie rzeczowego wykazu akt stosownie do potrzeb jednostki.
l Możliwość odnotowywania zamknięcia sprawy (kontrola załatwienia wszystkich pism w danej sprawie).
l Sporządzanie zestawień prowadzonych spraw.
l Przeszukiwanie spraw według różnych kryteriów.
l Możliwość wglądu do spraw z poziomu pisma oraz wglądu do pism z poziomu spraw.
l Możliwość wstrzymania biegu sprawy w przypadkach, kiedy sprawa została przekazana do konsultacji zewnętrznych.
l Możliwość określenia referenta realizującego sprawę.
l Możliwość dopisywania notatek do sprawy.
l Automatyczna rejestracja historii sprawy.
l Odbiór formularzy elektronicznych złożonych przez interesantów za pośrednictwem eUrzędu lub/oraz ePUAP.
l Rejestracja w systemie otrzymanych formularzy z eUrzędu/ePUAP według zdefiniowanych wzorców rejestracji.
l Możliwość dostarczenia interesantom odpowiedzi w wersji elektronicznej.
l Współpraca z systemem BIP (oferowanym przez ZETO Koszalin).
l Prowadzenie rejestrów dodatkowych np. uchwał/zarządzeń, skarg, wniosków.
l Obsługa skanowania i dołączania plików w formie elektronicznej.
l Możliwość wyszukiwania pełnotekstowego.
l Wydruk kopert i nalepek adresowych.
l Możliwość dostosowania interfejsu systemu indywidualnie dla każdego użytkownika.
l Moduł korespondencji wewnętrznej.
l Obsługa poczty elektronicznej.
l Obsługa podpisu elektronicznego.
l Funkcjonalność w zakresie definiowania zadań/poleceń oraz przekazywania ich do wykonania podległym pracownikom.
l Mechanizm generowania standardowych odpowiedzi na pisma wychodzące na podstawie wzorców zdefiniowanych w systemie.
l Możliwość prowadzenia terminarzy dla pracowników.
l Możliwość harmonogramowania dostępu do współdzielonych zasobów (sal, rzutników).
l Moduł archiwizacji
l Komunikator